رئیس سازمان میراث‌فرهنگی گفت: «موضوع روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۸ “گردشگری و تحول دیجیتال” است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی گفت: «موضوع روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۸ “گردشگری و تحول دیجیتال” است.

`رئیس سازمان میراث‌فرهنگی گفت: «موضوع روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۸ “گردشگری و تحول دیجیتال” است. من معتقدم امروزه، فناوری اطلاعات و ارتباطات باید بیشتر از همیشه برای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های گردشگری و همچنین توانمند‌سازی بخش‌های خصوصی و داوطلبانه به‌کار گرفته شود.»
به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری امروز چهارشنبه ۲۲ شهریور در نشست وزارتی مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری ملل متحد با طرح این سوال که «چگونه گردشگری به بخشی جدایی‌ناپذیر از ساختار حکومتی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدارتبدیل و به‌طور مؤثری در برنامه‌های ملی توسعه به‌کار گرفته می‌شود؟» سخنرانی خود را آغاز کرد.
معاون رئیس‌جمهوری گفت: «برای من افتخار بزرگی‌ است که برای اولین بار در سمت جدیدم به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این مجمع عمومی سخنرانی کنم و نظراتم را درباره راه‌های دست‌یابی به اهداف توسعه پایدار از طریق گردشگری با شما به اشتراک بگذارم.»
او ادامه داد: «گردشگری از مدت‌ها پیش به‌عنوان یک ابزار کارآمد برای توسعه شناخته شده است، اما چالشی که اخیراً مورد توجه قرار گرفته آن است که چگونه توان بالقوه این صنعت غیرمتمرکز، بین‌بخشی و ناهمگن را به نیروی محرکه‌ای برای رشد فراگیر و پایدار با تأثیر مثبت بر اقتصادهای محلی تبدیل کنیم.»
مونسان افزود: «درحالی‌که ادبیات محدود موجود درباره رشد فراگیر گردشگری بیشتر بر توزیع عادلانه‌تر ارزش افزوده و اشتغال ناشی از گردشگری در میان جوامع محلی، شرکت‌ها و مقاصد متمرکز شده است، مایل‌ام توجه شما را به‌طور ویژه به اهمیت فراگیر بودن مدیریت گردشگری جلب کنم.»
اتخاذ رویکرد یکپارچه از سوی تمام نهادهای دولتی
او گفت: «گام بسیار مهم اما اولیه به‌سوی مدیریت فراگیر گردشگری، اتخاذ رویکرد یکپارچه از سوی تمام نهادهای دولتی برای شکل‌دهی و اجرای سیاست‌های گردشگری است که مستلزم توسعه یک ساختار قوی همکاری میان نهادهای بخش خصوصی و دولتی است.»
معاون رئیس‌جمهوری اظهار کرد: «توسعه یک اکوسیستم گردشگری مبتنی بر نوآوری و کارآفرینی همراه با سرمایه‌گذاری قاعده‌مند در سرمایه انسانی گام بعدی است که باید با هدف ایجاد نهادهای گردشگری فراگیر صورت پذیرد.»
او ادامه داد: «موضوع روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۸ “گردشگری و تحول دیجیتال” است. من معتقدم امروزه، فناوری اطلاعات و ارتباطات باید بیشتر از همیشه برای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های گردشگری و همچنین توانمند‌سازی بخش‌های خصوصی و داوطلبانه به‌کار گرفته شود.»
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پایان گفت: «به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران مراتب قدردانی خود را از سازمان جهانی گردشگری ملل متحد برای مشارکت مستمر در ترویج توسعه گردشگری پایدار ابراز می‌کنم. دعوت می‌کنم همه ما با هم تلاش کنیم تا گردشگری فراگیرتر و مسئولیت‌پذیری را برای نسل‌های آینده ایجاد کنیم.»

انقلاب دیجیتال، گردشگری تجاری را به شدت تغییر می دهد

انقلاب دیجیتال، گردشگری تجاری را به شدت تغییر می دهد

انقلابی که در زمینه دیجیتال به طور مستمر در حال انجام است، نه تنها در بخش توریسم تجاری، بلکه بر کلیه روندها عمیقا تاثیرگذار است. این موضوع نتیجه بدست آمده از کنفرانس GBTA سال ۲۰۱۷ – بزرگترین کنفرانس کسب و کار در اروپاست. نتایج بدست آمده اذعان دارند که ربات ها، سطح بعدی در سیستم اتوماسیون بوده و چت بات ها و به طور کلی هوش مصنوعی که در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار می گیرند آماده روانه شدن به بازار کسب و کار هستند.

به اعتقاد دیگر کارشناسان، رباتیک در این حوزه به عنوان جریان اصلی شناخته می شود. به گفته ایشان، هوش مصنوعی که بستر اصلی رباتیک است می تواند رفتار مسافران تجاری را پیش بینی کرده و آنها را به پیروی از سیاست های سفر ترغیب کنند. به طور مثال برای کسانی که قصد سفر به کیش را دارند، نرم افزارهای هوشمند به طور خودکار آنها را به رزرو هتل در کیش زودتر از موعد مقرر اما ارزان تر از قیمت اصلی ترغیب می کنند.

نمونه های دیگر کاربرد دیجیتال در صنعت گردشگری

نمونه های دیگر کاربرد دیجیتال در صنعت گردشگری استفاده از چت بات ها برای چک کردن آنلاین بلیط در خطوط هواپیمایی ترکیه است. همچنین برای جلسات و همایش ها و کنفرانس های بین المللی نیز می توان تاثیرات فناوری دیجیتال را مشاهده کرد. مثلا جسی استیت، مدیر توسعه پیشرفته جلسات بین المللی حرفه ای، آینده ای نزدیک را ترسیم کرد که در آن دستیاران همراه دیجیتالی، در لحظه، هر چیزی را به هر زبانی که می شنوند ترجمه می کنند.

این امکان را در صنعت گردشگری کشورمان نیز متصور شوید؛ وجود این سیستم برای رشد توریسم خارجی به خصوص در سفرهای تجاری بسیار کارآمد است. شهرهایی همچون اصفهان که به عنوان قطب گردشگری ایران به شمار می روند، شاهد رویدادهای بین المللی بسیاری هستند که وجود این تکنولوژی موجب سهولت در کلیه امور مربوط به سفر مانند رزرو هتل در اصفهان و یا حمل و نقل برای گردشگران خارجی خواهد شد.

جسی استیت همچنین درباره دیگر تکنولوژی دیجیتال نیز مثل عینک های دیجیتال اینچنین گفت که می توانند مهمانانِ کنفرانس را شناسایی و نام گذاری کنند.

بهره مندی از این تکنولوژی نیز در آینده در کشور ما بسیار مفید خواهد بود. به عنوان مثال در همایش ها و کنگره هایی که در شهرهای حاشیه خلیج فارس همچون بندرعباس برگزار می شود، در کنار کلیه اقدامات مربوط به سفر به این شهر همچون رزرو هتل در بندرعباس و رزرو بلیط هواپیما، استفاده از عینک های دیجیتال نیز به سرعت و امنیت برگزاری همایش ها کمک شایانی می کند.

به طور کلی تمامی سخنرانان این کنفرانس سعی بر آن داشتند تا مدیران مسافرتی را با این واقعیت بترسانند که در آینده ربات ها می توانند آن ها را از شغل خود دور کنند. به گفته برخی از آنها، این امر کارهای تکراری و روتین را از مدیران گرفته و به خریداران و مدیران این بخش فضایی برای انجام کارهای استراتژیک می دهد.

در اولین جلسه کنفرانس، این حقیقت اثبات شد که نقش مدیران مسافرتی در حال تغییرات اساسی است. مدیریت سفر نیز همچون سایر تحولات دنیای کار، نیاز به تغییر دارد.

برگرفته ازسایت کارناوال:  https://www.karnaval.ir

جهان هوشمند و تحول دیجیتالی در گردشگری

جهان هوشمند و تحول دیجیتالی در گردشگری

«گردشگری و تحول دیجیتالی » نامی است که سازمان جهانی گردشگری برای 5 مهر ماه 27 سپتامبر یعنی روز جهانی گردشگری در سال 2018 انتخاب کرده است، که نشان از اهمیت و تأثیر عمیق مسائل دنیای دیجیتال بر حوزه صنعت گردشگری و سفر دارد.

هنوز تعریف واحدی در مورد تحول دیجیتالی وجود ندارد. « مت وهس» تحول دیجیتالی را بعنوان مجموعه اقدامات سازمانها برای به کارگیری فناوریهای جدید دیجیتال و بهره برداری از منافع آنها تعریف می کنند. بنابراین استفاده صرف از وسایل الکترونیکی مدرن و پیشرفته در یک سازمان و در سطح وسیع تر در یک حوزه اقتصادی مثل گردشگری تحول دیجیتالی ایجاد نمی کند.

تأثیر فناوری جهان امروز را به جهان هوشمند یا دیجیتال تغییر داده است. جهان دیجیتال تجارب انسانی را شکل داده و به آنها کمک می کند تا نحوه زندگی و پیوند به یکدیگر را به شیوه ای متفاوت بیاموزند. همه چیز در جهان دیجیتال ساده تر و پیشرفته تر شده و مشاغل بسیاری به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند چشمان خود را به روی این موهبت ببندند، موهبتی که می تواند رفتار بشر را هدایت کند. نحوه ارتباط انسان و فناوری به قرنها پیش از این باز می گردد.

در حالی که ارائه دهندگان خدمات سفر و تورگردانان گردشگری در گذشته برای فروش محصول و خدمات خود به تبلیغات مجلات و تلویزیون ها نیاز داشتند با ورود رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی شاهد تغییر در راهبردهای بازاریابی و نحوه تبلیغ در این شرکتها هستیم. جهان دیجیتال، دنیایی را به وجود آورده که گردشگران بتوانند در ساعتی کوتاه از برج ایفل، میدان سرخ مسکو و دیوار چین بازدید کنند بدون اینکه حتی از روی مبل خانه خود بلند شوند. شرکتهای مطرح هتلداری همچون «ماریوت» به مدد فناوری توانسته اند در 41 کشور، از گردشگران پذیرایی کرده و سالانه 7 میلیارد دلار درآمد کسب کنند.

اساس گردشگری بر پایه خدمات دهی به مشتری بنا شده است و بروز رسانی و متناسب سازی امکانات فعلی با تحولات فناوری، به رشد و تقاضای گردشگران از این محصولات کمک می کند. کسب و کارهای گردشگری ایران در بخشهای مختلفی چون خطوط هوایی و هتلداری و بسیاری از بخشهای دولتی و خصوصی وابسته از ضعف مدیریت اطلاعات رنج می برند. تأخیرهای مداوم پروازها و نبود سیستم های جامع رزرواسیون، مسافرین و کانال های توزیع گردشگری را با مشکلاتی مواجه کرده است.

بی تردید صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و پربازده ترین فعالیت های اقتصادی در جهان است که بالاترین میزان ارزش افزوده را در فعالیتهای اقتصادی ایجاد می کند. دولت با تدوین سیاستهای اقتصاد مقاومتی بر آن است تا زمینه های لازم را برای دستیابی به اهداف چشم انداز افق 1404، یعنی جایگاه نخست اقتصادی در بین کشورهای منطقه، فراهم آورد.

زیرساخت ها و قابلیتهای فضای مجازی یکی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی گردشگری است. بطوری که گسترش کمی و کیفی دسترسی به فناوری اطلاعات بعنوان یکی از توانمندسازها برای بهبود فضای کسب و کار در حوزه مهمان نوازی مطرح است. انجام فعالیت های گردشگری در فضای مجازی می تواند آثار مثبت فراوانی چه در سطح خرد و چه در سطح کلان داشته باشد که از آن جمله می توان به : صرفه جویی در وقت و هزینه در انجام اموری چون نقل و انتقال فیزیکی و ارزی، ارتباطات وسیع و تعامل نهادها و فعالین گردشگری، ارائه مؤثرتر و بهینه اطلاعات به گردشگران اشاره کرد.

دولت با استفاده از ابزارهای نوین می تواند اطلاعات لازم را هم برای گردشگران و هم برای کسب و کارهای گردشگری در مقاصد اصلی کشور مهیا کند. دولت با اعطاء خدمات الکترونیک مثل روادید الکترونیکی از پروسه کاغذی اداری کاسته و تمایل گردشگران خارجی را برای بازدید از کشور بالا می برد.

در این راستا سازمان های دولتی نیازمند ارتباط یکپارچه با سازمانهای دولتی دیگر (دولت به دولت G2G) برای مدیریت هرچه بهتر فعالیتهای گردشگری می باشند.

بدون تردید رشد سفرهای داخلی و نیاز به رونق گردشگری ورودی، سازمانهای دولتی درگیر در موضوعات مرتبط با مسافرت را ملزم به همکاری مشترک می کند. اشتراک گذاری اطلاعات به دلیل مزایای زیادی که به همراه دارد در سرتاسر مرزهای سازمانهای دولتی اهمیت زیادی یافته است و این موضوع بالطبع به خدمات دهی بهتر به گردشگران و مشاغل، صرفه جویی در هزینه های عملیاتی، افزایش اثربخشی طرحها و راهبردهای گردشگری کمک می کند.

در این رابطه برخی از شرکت های مهم گردشگری ایران در سالهای اخیر به این نتیجه رسیده اند که برای رقابت پذیری در این صنعت، چه در حوزه ملی و چه در حوزه جهانی، باید خود را با ابزارهای نوین و به روز تجهیز کنند. اما؛ نباید فراموش کرد که کسب و کارهای گردشگری تنها با همکاری و همراهی دولت و ایجاد زیرساختها و انسجام مدیریتی قادر به ایجاد تغییر مورد نظر در حوزه گردشگری و سفر در کشور می شوند.

با توجه به بررسی بعمل آمده از یک طرف شاخص های زیرساخت فنی و ارتباطی و دسترسی به محتوای دیجیتال و خدمات آنلاین در افق 1404 با وضعیت فعلی کشور فاصله زیادی دارند، بنابراین باید اقدامات بیشتری برای توسعه این شاخص ها صورت گیرد. افزایش کیفیت و کاهش قیمت خدمات ارتباطی، توسعه نسل سوم و چهارم تلفن همراه، افزایش پهنای باند اینترنت بین الملل و توسعه شبکه ملی اطلاعات ارتباط مالی و بانکی بین المللی و بهره گیری از ظرفیت های ارز دیجیتال از جمله زیرساخت های مورد نیاز برای رونق فضای کسب و کار گردشگری و خدمات الکترونیک در کشور است.

از طرفی دیگر در صورت فراهم کردن بستر استفاده از فناوریهای هوشمند نظیر تکنولوژی موبایل، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، ربات ها، ابزارهای هوشمند، اینترنت اشیاء، اپلیکیشن های اختصاصی، ارز رمزها، پیام رسانها و شبکه های اجتماعی، تبلیغات و بازاریابی الکترونیکی موجب می شود فعالان عرصه گردشگری به استفاده از تکنولوژی پیشرفته مجهز و در رقابت جهانی و صرفه جویی هزینه و انرژی گوی سبقت را بربایند.

صد البته؛ توجه به این موضوع مهم که دولت و سازمان متولی تنها یکی از نقش آفرینان صنعت گردشگری است و مشاغل و عرضه کنندگان این صنعت نیز باید با بروزرسانی تجهیزات از زیرساختهای فعلی و آینده به بهترین نحو ممکن بهره برداری کنند.

به امید آنکه در سال تحول دیجیتالی در گردشگری که از مهرماه سال 97 در جهان آغاز می شود این شعار در صنعت گردشگری ایران نیز مورد توجه قرار گرفته و کلیه مجریان و دست اندرکاران نسبت به بهره گیری از این موهبت برای رونق هرچه بیشتر گردشگری تلاش وافر کنند.

***حسن تقی زاده انصاری/ رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران

اشکان بروج را بیشتر بشناسیم!

اشکان بروج را بیشتر بشناسیم!

اودرباره خودش می گوید:

شاید بعد از سی و اندی سال سفر و بعد از ۱۴ سال کار در صنعت گردشگری و هتل‌داری، هنوز یه مسافر نوپا و جستجوگرم. ولی همیشه سعی کردم در تجربه‌گرایی پیشرو باشم و چند قدم جلوتر از بقیه برم برای کشف آینده. همین کار باعث شده که چند سالی روی موضوع فناوری اطلاعات و نوآوری‌های حوزه سفر کار کنم. “آکادمی گردشگری ایران” را بعد از بلاگ‌نویسی‌ها و پژوهش‌ها و تدریس‌هایم به عنوان جایگاهی برای نشر روندهای نو و به‌روز گردشگری ایجاد کردم تا با تخصص آموزش و مشاور گردشگری الکترونیک و کسب و کارهای نوپای گردشگری، برای گردشگری‌ ایران و فعالان و دوستداران این صنعت درآمدزا گامی رو به جلو برداریم.

سوابق تحصیلی:
– لیسانس مترجمی زبان انگلیسی
– کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی( گرایش بازاریابی) دانشگاه علامه طباطبایی
– دیپلم هتلداری از دانشگاه UIB اسپانیا با درجه عالی(A+)
– دیپلم گردشگری از دانشگاه UIB اسپانیا با درجه عالی(A+)
– دوره کوتاه مدت آنلاین گردشگری الکترونیک- دانشگاه USI سوئیس
– دانش آموخته دهمین دوره راهنمایان اکوتوریسم موسسه طبیعت

سوابق کاری و حرفه ای:
– مدیریت پروژه شبکه های اجتماعی نهاد گردشگری تایلند در ایران
– مدیر آموزش و توسعه شرکت خدمات مسافرتی ایران دوستان
– موسس گروه راهگشایان گردشگری ایران- مشاوره و راه اندازی کسب و کارهای دیجیتال در گردشگری (راگا)
– طراحی و برگزاری دوره رسمی کارشناس گردشگری الکترونیک
– مدرس دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران غرب(فنون تورگردانی)
– مدرس رسمی دانشگاه جامع علمی-کاربردی ( گردشگری الکترونیک، مدیریت ارتباط با مشتری، شناخت صنعت گردشگری، بازاریابی هتلداری)
– مشاور و عضو رسمی جامعه تخصصی گردشگری الکترونیکی ایران
– مدیر دپارتمان گردشگری الکترونیک آزمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی شریف(لایتک)
– موسس و مدیرعامل موسسه توسعه پایدار گردشگری بوم گردی(اقامتگاه های بوم گردی در ایران)
– طراحی و برگزاری دوره رسمی تربیت نیروی متخصص اعضای اقامتگاه های بوم گردی
– مدرس رسمی دوره های گردشگری و هتلداری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
– عضو هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان ایران
– عضو هیئت تحریریه و مشاور گردشگری هفته نامه تعطیلات نو
– مشاور پژوهشکده تعطیلات نو
– کارشناس گردشگری در برنامه های رادیویی و تلویزیونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
– همکاری با مجلات، روزنامه ها و خبرگزاری های داخلی ایران در زمینه گردشگری و اکوتوریسم
– خبرنگار خبرگزاری میراث فرهنگی(CHN) در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و اکوتوریسم
– عضو هئیت تحریریه مجله ایرانا
– عضو هئیت مدیره تعاونی یاران همراه طبیعت گردان
– اراه مقالات و ترجمه های متعدد در زمینه گردشگری در مجلات و روزنامه های داخلی
– طراحی و اجرای تورهای فرهنگی و طبیعت گردی داخلی به طور رسمی
– همکاری در پروژه های گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
– کارشناس فنی استانداردسازی وب سایت های گردشگری ایران برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
– مدیر کمیته آموزش کانون سراسری راهنمایان گردشگری ایران(تیر۹۴)
– مربی ملی راهنمایان گردشگری ایران در فدراسیون جهانی انجمن های راهنمایان گردشگری –WFTGA (فروردین ۹۴)

تالیفات:
– کتاب مسیرهای گردشگری تهران
– طراح و مجری کتابچه راهنمای مسیریاب تهران
– همکاری در ترجمه کتاب میراث معنوی
– همکاری در ترجمه و ویراست کتاب راهبردهای سازمان جهانی جهانگردی برای سال ۲۰۱۱
– تدوین آیین نامه اقامتگاه های بوم گردی ایران برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
– مقاله علمی- ترویجی استانداردسازی اقامتگاه های بوم گردی ایران- رتبه سوم نخستین کنفرانس بین المللی استانداردسازی در صنعت گردشگری و صنایع وابسته(۱۳۹۱)
– مقاله علمی- پژوهشی Iran’s Desert Lodges and sustainableTourism Development در ژورنال اکوتوریسم ایران- مرکزDAAD آلمان(۱۳۹۲)

روندهای بازاریابی دیجیتال گردشگری در ۲۰۱۸

روندهای بازاریابی دیجیتال گردشگری در ۲۰۱۸

به باور کارشناسان، گردشگری نیز مانند سایر حوزه‌های اقتصادی برای توفیق در درآمدزایی و جذب گردشگر به‌عنوان مخاطبان اصلی این صنعت، به بازاریابی نیاز دارد. با رشد چشمگیر و فراگیر شدن تلفن‌های همراه هوشمند، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در دهه اخیر، بنگاه‌های گردشگری نیز برای بازاریابی محصولاتشان، خود را با این ابزارهای روز تطبیق داده و بازاریابی دیجیتال به یکی از مهم‌ترین رویکردهای بازاریابی در دنیای امروز بدل شده است. بازاریابی دیجیتال به‌خصوص در حوزه گردشگری اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند، چراکه عموم مشتریان بنگاه‌های گردشگری، در واقع گردشگرانی هستند که هزاران کیلومتر با مقاصد خود فاصله دارند و بنابراین، بخش قابل‌توجهی از اقداماتی که برای جذب این گردشگران صورت می‌گیرد به‌صورت ارتباط از راه دور و عموما در بستر اینترنت رخ می‌دهد.

اهمیت قائل شدن برای بازاریابی دیجیتال امری است که به وضوح در کشورهای پیشرو جهان در صنعت گردشگری مشاهده می‌شود و بخش دولتی و خصوصی این کشورها علاوه بر توسعه فیزیکی زیرساخت‌های توریستی خود، هرگز از جذب گردشگر از این رهگذر غافل نشده‌اند و همواره خود را با واقعیت‌های بازاریابی روز هماهنگ کرده‌اند؛ واقعیت‌هایی که با سرعت سرسام‌آور رشد فناوری دائما تغییر چهره می‌دهند و از این رو آگاهی از سلیقه روز مخاطبان در کنار پویایی و انعطاف در شیوه‌های تبلیغاتی، از پیش‌شرط‌های توفیق بنگاه‌های گردشگری است. همین مساله موجب شده است بنگاه‌هایی که برای سال آینده میلادی به موفقیت فکر می‌کنند، از هم‌اکنون نیازهای بازار را بسنجند و با پیش‌بینی و استخراج بهینه‌ترین و پربازده‌ترین سازو‌کارهای تبلیغ در سال آینده، سرمایه‌گذاری‌های لازم را روی آن انجام دهند.

🔹فیس‌بوک را دست‌کم نگیرید

اخیرا پیش‌بینی‌هایی درمورد روند‌های آتی بازاریابی دیجیتال گردشگری صورت گرفته است که ابزارهای بالقوه دیجیتالی را که در سال آینده معرفی یا شکوفا می‌شوند و در بازاریابی گردشگری حائز اهمیت به‌شمار می‌روند را بررسی و توصیه کرده بنگاه‌های گردشگری برای جذب بیشتر مشتری توجه خود را به این موارد معطوف کنند. یکی از گزارش‌ها ۴ روند را در این خصوص مورد واکاوی قرار داده است. مورد اول توصیه شده، توجه به قابلیت‌های جدیدی است که از طرف فیس‌بوک معرفی شده‌اند. هم‌اکنون فیس‌بوک بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان دارد و این شرکت از الگویی پیچیده برای آنکه کاربران در صفحه نخست حساب کاربری خود چه چیز‌هایی را ببینند بهره می‌برد. تخمین زده می‌شود کاربران چیزی حدود ۳۰۰ مطلب به ازای بیش از ۲ هزار مطلب ممکنی که می‌توانند ببینند را در روز مشاهده می‌کنند. صفحه نخست فیس‌بوک کاربران از مطالب مختلف شلوغ است، بنابراین فرآیند دیده شدن را مشکل کرده است.

از این رو، این گزارش که توسط یک تحلیلگر بازار تهیه شده، توصیه کرده علاوه بر صفحه نخست فیس‌بوک کاربران که تبلیغات در آن دیگر به‌قوت قبل بهینه نیست، از راه‌های مختلف تبلیغاتی دیگری که این شرکت از طریق پیام‌رسان خود و همچنین استوری‌های اینستاگرام معرفی کرده، استفاده کنند. در سال ۲۰۱۸ انتظار می‌رود که این ابزارهای نوظهور تبلیغ بیش از گذشته توسعه پیدا کرده و راه‌های تبلیغاتی جدیدی نیز بر بستر نرم‌افزار پیام‌رسان «واتس‌اپ» که آن هم متعلق به فیس‌بوک است، معرفی شود. فیس‌بوک درحالی امکانات تبلیغاتی خود را گسترش می‌دهد که در سال ۲۰۱۷، این حوزه ۹۷ درصد از منابع درآمدی این شرکت را به خود اختصاص داده و ۸۸ درصد از این مقدار از طریق تبلیغات بر بستر گوشی‌های همراه پدید آمده بود. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود فیس‌بوک با معرفی قابلیت‌های خلاقانه جدید، ابزارهای تبلیغاتی خود را گسترش دهد و با ایجاد امکان جذب مخاطبان بالقوه برای بازاریابان گردشگری، درآمد بیشتری از طریق آنان کسب کند.

🔹 در جست‌وجوی صوتی فعال شوید

ابزار دیگری که استفاده از آن توصیه شده، امکان جست‌وجو از طریق صوت و صحبت کردن است. بر اساس آمارها، در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۰ درصد از جست‌وجوها از طریق صدا صورت گرفته است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ این رقم به ۵۰ درصد برسد؛ یعنی چنین رشدی قرار است تنها طی دو سال آینده صورت گیرد. نکته قابل توجه این است که جست‌وجوهای اینترنتی از طریق تایپ در وب‌سایت‌هایی همچون گوگل یا استفاده از ابزارهای صوتی جست‌وجو همچون «سیری» تفاوت‌هایی دارند. عموم مردم هنگام جست‌وجوی صوتی مشابه جست‌وجوی تایپی صحبت نمی‌کنند. در این گزارش به مقایسه جست‌وجو برای یک هتل درنیویورک پرداخته شده و نویسنده به این منظور یک بار از سیستم جست‌وجوی وبسایت گوگل و یک بار هم از «سیری» استفاده کرده است. مشاهده می‌شود که نتایج به‌دست‌آمده به هیچ عنوان مشابه یکدیگر نیستند و همین مثال نشان‌دهنده تفاوت در سازوکار تبلیغات در این دو ابزار است. حال با توجه به اهمیت روزافزون این ابزار نوظهور برای جست‌وجوی اینترنتی، چالش پیش روی خطوط هواپیمایی، هتل‌ها و سایر بنگاه‌های گردشگری برای بازاریابی این است که چگونه محصولات خود را در صدر نتایج جست‌وجو‌ها قرار دهند.

مضاف بر این ابزارهای صوتی، فناوری «دستیار صوتی» نیز دیگر حوزه روبه توسعه‌ای است که کارشناسان معتقدند در آینده انقلابی در عرصه بازاریابی دیجیتال رقم خواهد زد. این روزها نیز در سایت‌های فروش محصولات تبلیغات گسترده‌ای برای ابزارهایی که بستر فناوری «دستیار صوتی» را فراهم می‌کنند، مانند Google Home، Amazon Alexa و Apple HomePod انجام می‌شود. اخیرا شرکت هواپیمایی AirCanada مهارتی برای Alexa ایجاد کرده است تا مشتریان از طریق آن بتوانند از وضعیت پرواز و نحوه حمل بار و وسایل خود مطلع شوند. فناوری «دستیار صوتی» مورد توجه بسیاری از هتل‌ها نیز قرار گرفته و در بسیاری از اتاق‌های مراکز اقامتی این دستگاه‌ها برای ارائه تسهیلات بیشتر به مسافران نصب شده است.

🔹 از سلبریتی‌ها استفاده کنید‌

یک راهکار پیشنهاد شده دیگر برای بازاریابان دیجیتال، استفاده از سلبریتی‌های شبکه‌های اجتماعی است. این سبک از بازاریابی این روزها طرفداران پرشماری دارد و به‌نظر نمی‌رسد استقبال از آن در سال آینده کاهش پیدا کند؛ چراکه دیگر رسیدن به شهرت به سادگی ایجاد یک حساب کاربری در اینستاگرام، یوتیوب یا فیس‌بوک شده است. نهادهای گردشگری بسیاری با هدف تبلیغ محصولات خود، همکاری با چنین افرادی را در دستورکار برنامه‌های خود قرار داده‌اند تا بتوانند در جامعه اعتبار و مقبولیت کسب کنند؛ امری که موجب می‌شود با صرف هزینه‌ای نسبتا ناچیز، در مشتریان آینده خود احساس آشنایی ایجاد کنند.

🔹 ادامه امپراتوری ویدئوها

مورد آخری که توجه به آن توصیه شده، همواره مهم‌ترین ابزار تبلیغات بوده است؛ تبلیغات ویدئویی که در سال ۲۰۱۸ نیز به نظر می‌رسد به امپراطوری خود را ادامه بدهد و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ ویدئوها ۸۰ درصد از پهنای باند شبکه جهانی اینترنت را در سراسر دنیا اشغال کنند. فیس‌بوک اخیرا اعلام کرده که در نظر دارد پیش از نمایش ویدئوها در این شبکه اجتماعی، آگهی تبلیغاتی پخش کند؛ مشابه آنچه درحال‌حاضر در وب‌سایت یوتیوب نیز دیده می‌شود؛ امکانی حائز اهمیت که بدون شک مورد توجه بازاریابان گردشگری در سال آینده قرار خواهد گرفت. همچنین در حالی که امکان «لایو» یا پخش زنده نیز به‌عنوان ابزاری ویدئویی به توفیقی که مدنظر بوده دست نیافته، اما همچنان فرصت‌های بسیاری را در اختیار بنگاه‌های گردشگری قرار می‌دهد تا به تبلیغ محصولات خود بپردازند؛ به‌خصوص لایو فیس‌بوک و اینستاگرام که نسبت به دیگر شرکت‌هایی که این ابزار را ارائه می‌کنند مطرح‌تر هستند.

فناوری «لایو» این امکان را برای شرکت‌های گردشگری فراهم می‌کند تا با هزینه‌ای بسیار ناچیز مخاطبان خود را به سفر و خدمات خود تشویق کنند. در سال‌های اخیر پیشرفت و توسعه ابزارهای دیجیتالی رشدی سریع را تجربه می‌کنند و پیرو آن بازاریابی دیجیتال نیز دائما باید خود را با این ابزارها که مرتبا به‌روز می‌شوند، تطبیق دهد. ممکن است یک ابزار در یک سال با اقبال گسترده‌ای مواجه باشد و سال بعد از آن به‌کلی فراموش شود. بنابراین شرکت‌ها و بنگاه‌های گردشگری که بازاریابی دیجیتال برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌صورت متناوب ابزار موجود را رصد می‌کنند، میزان استقبال از هرکدام را می‌سنجند و متناسب با بازدهی هرکدام برای بازاریابی از طریق مطلوب سرمایه‌گذاری می‌کنند. به نظر می‌رسد کسب و کارهای گردشگری و هتلداری حالا اگر می‌خواهند از قافله امکانات تکنولوژیکی بازاریابی جا نمانند، باید از روندهای جدید پیروی کنند.

📌 منبع : دنیای اقتصاد

اولین جلسه کمیته راهبردی کنفرانس تحول دیجیتالی درصنعت سفر برگزارشد

اولین جلسه کمیته راهبردی کنفرانس تحول دیجیتالی درصنعت سفر برگزارشد

اولین جلسه کمیته راهبردی کنفرانس با حضور اعضای این کمیته برگزار شد. در دستور کار آن جلسه مسائلی نظیر زمان برگزاری با در نظر گرفتن مناسبت ها و رویداد های پیش رو ، مکان برگزاری ، مهندسی محتوای کنفرانس ، پوشش ضبط سخنرانی ها ، چگونگی ایجاد شبکه کارآمد شرکت کنندگان ، نوع و شکل برنامه اتاق فکر کنفرانس و سایر موارد دیگر مطرح شد و تصمیمات لازم اتخاذ شد .